Temporada Alta, en una clara vocació per apropar la programació del festival al territori, arribarà per primera vegada a Barcelona de manera directe programant una de les grans obres de l’escena internacional: Ritter, Dene, Voss. El gran espectacle de Thomas Bernhard, en el muntatge dirigit per Kystian Lupa, es veurà el 18 d’octubre al Teatre Romea, en una funció única, després de 25 anys de la seva estrena al Teatre Stary de Cracòvia.
La posada en escena de Krystian Lupa s’ha convertit en un fenomen que encara compta amb el mateix repartiment: Agnieszka Mandat (Dene), Małgorzata Hajewska-Krzysztofik (Ritter) i Piotr Skiba. Amb els anys, els personatges han guanyat en amargor i desil·lusió per interpretar aquest lent descens cap a l’abisme de la bogeria durant un llarg sopar familiar. Aquesta serà la tercera oportunitat pel públic del festival de revisitar aquest muntatge des del 2006, en què es va programar a Girona per primera vegada.
L’espectacle, de tres hores de durada amb dos entreactes, es veurà al Teatre Romea de Barcelona el 18 d’octubre
Lupa, un mestre a l’hora de tractar les obres de Thomas Bernhard, ha conservat un intimisme extrem i un ritme encisador que articula un llenguatge ple de redundàncies i barroquismes. Ritter, Dene, Voss és l’obra més emblemàtica de l’autor austríac i també el clàssic preferit del director polonès que explica el retorn a casa del filòsof Ludwig Worringer després de passar una temporada al psiquiàtric.
Ritter, Dene, Voss es va estrenar al Festival de Salzburg el 18 d’agost de 1986. Més tard va ser inclosa en el repertori del Burgtheater de Viena i també al del Berliner Ensemble l’any 2004 amb els mateixos actors. Escrita el 1984, l’obra porta el nom dels tres actors austríacs que han protagonitzat diverses obres de Bernhard: Ilse Ritter, Kirsten Dene i Pert Voss. Al llarg de la història, professionals d’escena de la talla de Hans Peter Cloos, Claus Peymann, Roberto Villanueva o Kristian Lupa n’han assumit la direcció.
L’obra narra un sopar de tres personatges. Voss és Ludwig Worringer, filòsof i malalt mental que arriba a casa després de passar una temporada al psiquiàtric. Dene és la seva germana gran i Ritter és la germana petita. Les germanes viuen a la seva casa vienesa des de fa dècades com a descendents de la rica família d’industrials Worringer.
Les dues germanes, actrius d’èxit moderat, esperen el seu germà per dinar mentre conversen i evidencien profunds conflictes relacionats amb ell. Quan entre Ludwig en escena revela repetidament la seva anormalitat psicològica.
Després de dècades interpretant l’obra per centenars d’escenaris, s’ha conclòs que la figura de Ludwig Worringer mostra trets de caràcter i elements biogràfics de Ludwig Wittgenstein, filòsof austríac i amic de Bernhard. Les experiències d’alienació mental s’extreuen d’un “retir d’estiu” que va passar Paul, el seu nebot, a una residència per a malalts nerviosos.
Amb aquesta peça, Bernhard obre un petit grup d’obres que situa en l’entorn de la burgesia vienesa i l’alta societat, les peculiaritats de la qual observava amb una barreja de fascinació i fàstic.